فهرست مطالب
راهنمای ثبت سفارش در تِزمن
سوالات متداول
• شما با استفاده از روشهای زیر میتوانید پروژه خود را ثبت نمایید:
⇐ با استفاده از پرکردن فرم ثبت سفارش که در قسمت بالا تعبیه شده است، اطلاعات خود را ثبت کنید.
⇐ ثبت سفارش مشاوره انجام پروپوزال رشته علوم تربیتی از طریق تماس با شماره : 09104503300
⇐ ارسال پیام در تلگرام، واتساپ، ایتا و … که در کنار فرم ثبت سفارش تعبیه شده است.
ابتدا نوع سفارش خود که شامل : پروپوزال، پایان نامه و … خود را تعیین نمایید. موضوع، گرایش و مقطع تحصیلی، شماره همراه و سایر اطلاعات غیرضروری که جهت برآورد هزینه و زمان مورد نیاز است. مانند : نرم افزار مورد نیاز دانشگاه.
هزینه و زمان انجام پروپوزال رشته علوم تربیتی پس از بررسی موضوع پایان نامه به مشتریان و دانشجویان عزیز اعلام خواهد شد. در صورتی که تمایل دارید پروژه شما سریعتر انجام شود حتما این مورد را به کارشناسان ما اطلاع دهید.
زمان انجام پروپوزال رشته عمران پس از بررسی موضوع پایان نامه به مشتریان و دانشجویان عزیز اعلام خواهد شد. در صورتی که تمایل دارید پروژه شما سریعتر انجام شود حتما این مورد را به کارشناسان ما اطلاع دهید.
پروپوزال های شما، توسط متخصصین مجرب رشته خودتان انجام میشوند. تمامی پروژه ها در 4 سطح کیفی مختلف شامل “برنزی”، “نقرهای”، “طلایی” و “الماس” انجام میشوند. در هر کدام از این پلنها متخصصانی که تز شما را انجام میدهند، از دانش، مهارت و تجربههای متناسب با آن سطح برخوردار هستند. کارشناسان ما، پس از بررسی پروژه شما، سطح مورد نیازتان را به شما پیشنهاد میکنند.
ما در تزمن 50 درصد از مبلغ انجام پروژه را در ابتدا دریافت میکنیم و 50 درصد را در انتهای انجام تز، لذا شما میتوانید با آسودگی خاطر به ما اعتماد کنید.سابقه 11 ساله تیم تزمن در انجام تز و پایان نامه و پروپوزال یکی از دلایلی است که شما میتوانید با خیال راحت به تیم ما اعتماد کنید.
لزوم انجام پروپوزال علوم تربیتی برای موفقیت کاری و تحصیلی شما
انجام پروپوزال علوم تربیتی مقطع کارشناسی ارشد و دکتری علاوه بر خاتمه دادن به یک دوران تحصیلی، یک محک عالی برای دانشجویان این رشته است تا هم سطح دانش و هم مهارتهای ویژه خود را اثبات کنند و هم به حل مسالهای از میان مشکلات جامعه کمک کنند. علوم تربیتی رشتهای مهم در علوم انسانی است که به شکل مستقیم با مباحثی مانند تعلیم و تربیت انسانها سرو کار دارد. علومی هم که به پرورش و آموزش انسان مرتبط باشد، بدیهی است که دانشی بسیار حساس و گسترده شمرده میشود.
در شرایط مختلف نوشتن پروپوزال فوق لیسانس و دکتری علوم تربیتی میتواند در زمان استخدام و کاریابی و همچنین درخواست برای ادامه تحصیل در مقاطع تکمیلی، به ویژه دانشگاههای دولتی و خصوصی معتبر در ایران و سایر کشورهای خارجی، اهمیت زیادی داشته باشد. دانشجویان تحصیلات تکمیلی که بعد از فراغت از تحصیلی وارد بازار کار این رشته میشوند، در اغلب اوقات بعضی از دانش و مهارتهای خود را با استفاده از نوشتن پروپوزال علوم تربیتی نشان میدهند. به همین دلیل میتوان گفت که پروپوزال علوم تربیتی برای دانشجویان این رشته یک الزام به شمار میآید. در این مقاله با صفر تا صد انجام پروپوزال نویسی رشته علوم تربیتی با سایت تزمن آشنا میشویم.
رشته علوم تربیتی؛ رشتهای که به جنبههای مختلف آموزش انسان میپردازد
آشنایی هر چه بیشتر با رشته علوم تربیتی میتواند به شما در اخذ مدرک تحصیلی و برنامهریزی شغلی پیش از فارغالتحصیلی کمک کند. رشته علوم تربیتی رشتهای است که با فرایندهای یادگیری انسانها سر و کار دارد و برای آمادگی دانشجویان برای کار در حوزههای مختلف آموزشی کشور پدید آمده است. رشته علوم تربیتی در واقع ناظر بر جنبههای مختلف آموزش و پرورش انسان و دانشها و نظریات مرتبط با آن است. منظور از آموزش و پرورش هم در این جا، آموزشی فراتر از مدرسه است.
در رشته علوم تربیتی به دانشجویان آموخته میشود که در ابعاد گوناگون به تربیت و آموزش افراد بپردازند. رشته علوم تربیتی رشتهای است که بیشترین حوزه کاری آن، کودکان و نوجوانان هستند. به همین خاطر هم افرادی که روحیه حساسی دارند، نمیتوانند در این زمینه موفق شوند.
انجام پروپوزال دکتری علوم تربیتی با شناخت دروس این رشته
دروس مشترک و تخصصی رشته علوم تربیتی، علاوه بر اینکه دروسی با جنبه کاربردی در صنعت هستند، در آینده فارغالتحصیلان رشته علوم تربیتی نیز نقش مهمی را ایفا میکنند. در ادامه قصد داریم به بررسی دروس مشترک و تخصصی رشته علوم تربیتی بپردازیم. دروس مشترک در گرایشهای مختلف رشته علوم تربیتی شامل موارد زیر است:
- تاریخ آموزش و پرورش در اسلام و ایران
- فلسفه آموزش و پرورش
- آموزش و پرورش تطبیقی
- دوره آموزش و پرورش ابتدایی و متوسطه
- اخلاق اسلامی
- روشها و فنون تدریس
- روانشناسی عمومی
- جامعهشناسی عمومی
- اقتصاد آموزش و پرورش
- مقدمات مدیریت آموزشی
- آشنایی با کتابخانه و اصول اداری
- روشهای آماری در علوم تربیتی
- سنجش و اندازهگیری در علوم تربیتی
- مقدمات روش تحقیق در علوم تربیتی
دروس تخصصی گرایشهای مختلف رشته علوم تربیتی نیز شامل موارد زیر هستند:
- سمینار در برنامهریزی درسی و آموزشی
- مبانی ارتباط انسانی
- اصول مدیریت آموزشی
- سازمان و قوانین آموزش و پرورش ایران
- مبانی امور مالی و تنظیم بودجه در آموزش و پرورش
- کاربرد مقدمات کامپیوتر در مدیریت آموزشی
- بهداشت و تغذیه مادر و کودک
- تهیه و کاربرد وسایل و مواد آموزشی
- آشنایی با فعالیتهای تربیتی و اجتماعی
- روانشناسی عقبماندگیهای ذهنی
- اختلالات رفتاری عاطفی
- روشهای بازپروری اجتماعی
- برنامهریزی آموزش ضمن خدمت
اهداف انجام امور پروپوزال رشته علوم تربیتی
بعد از انتخاب موضوع پروپوزال علوم تربیتی، اهداف و دلایل انجام آن پژوهش مشخص میشوند. این اهداف به صورت مستقیم و غیر مستقیم در بیان مساله یا سایر بخشهای پروپوزال کارشناسی ارشد رشته علوم تربیتی بیان شدهاند. اما به طور معمول در فرمهای پروپوزال علوم تربیتی در تمامی گرایشات، قسمت جداگانهای هم برای این اهداف در نظر گرفته میشوند تا هم خود پژوهشگر و هم خواننده به طور واضحتری در جریان اهداف پژوهش قرار بگیرند.
از بخش اهداف انجام پروپوزال کارشناسی ارشد و دکتری علوم تربیتی برای نوشتن قسمتهای دیگری مانند سوالات، فرضیات و جدول متغیرها نیز استفاده میشود. از جمله دلایل نگارش اهداف در پروپوزال ارشد علوم تربیتی میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- تمرکز بر پژوهش پروپوزال کارشناسی ارشد رشته علوم تربیتی و محدود کردن آن به ابعاد اصلی مطالعه و جلوگیری از جمعآوری اطلاعات اضافی و بیهوده
- مشخص شدن بهتر مسیر مطالعه و کمک به انتخاب بهتر متغیرها، طراحی بهتر روش کار، چگونگی جمعآوری اطلاعات و در نهایت هم تجزیه و تحلیل دادهها
- محاسبه بهتر بودجه و زمان لازم برای انجام پروپوزال علوم تربیتی
- کمک به ارزیابی بهتر در انجام پروپوزال ارشد علوم تربیتی و انجام پروپوزال دکتری علوم تربیتی
اهداف انجام proposal علوم تربیتی چه ویژگیهایی باید داشته باشند
اهداف انجام پروپوزال دانشجویی رشته علوم تربیتی باید کاملا صریح و روشن بیان شوند. یعنی برای خواننده مبهم نباشد و به طور دقیق بیانکننده چیزی باشند که قرار است اندازهگیری شود. همچنین اهداف و متغیرهایی که قرار است اندازهگیری شوند، باید در راستای عنوان تعیین شده باشند؛ نه هر موردی که به ذهن پژوهشگران میرسد. از طرفی با توجه به امکانات و روشهای موجود، باید قابل دستیابی باشند. در نتیجه اهداف انجام proposal ارشد و دکتری رشته علوم تربیتی باید متناسب با ابزار پژوهش و متغیرهای مورد بررسی، نوشته شوند.
از دیگر ویژگیهایی که اهداف یک پروپوزال دانشجویی علوم تربیتی باید داشته باشند عبارتند از:
- قابل اندازهگیری و ارزیابی باشند. یک پژوهش علمی باید بر پایه اندازهگیری استوار باشد. در نتیجه انجام پروپوزال کارشناسی ارشد علوم تربیتی باید در قالبهای آزمونپذیر بیان شوند
- اهداف پروپوزال علوم تربیتی باید با هم سازگار باشند
نکاتی در رابطه با انتخاب موضوع برای انجام proposal رشته علوم تربیتی
انتخاب یک موضوع برای انجام پروپوزال proposal علوم تربیتی در تمامی گرایش ها، یک مهارت مهم برای دانشجویان مقاطع ارشد و دکتری به شمار میآید. اهمیت نوشتن یک پروپوزال خوب میتواند باعث شود که دانشجویان با گذشت زمان احساس کنند که تمامی اینها نتیجه انتخاب یک موضوع مناسب به همراه بینش و آگاهی کافی است. در همین راستا، اگر با چند مرحله مهم آشنایی داشته باشید، موضوع پروپوزال علوم تربیتی شما، میتواند سریع، آسان و علمی باشد.
نکات مهمی که باید در انجام پروپوزال علوم تربیتی به خاطر داشته باشید
بهتر استا موضوعی را انتخلاب کنید که به آن علاقه دارید. از موضوعی استفاده کنید که اطلاعات زیادی از آن در منابع وجود داشته باشد. در ارتباط با موضوع پروپوزالی بنویسید که دادههای آن برای اساتید راهنما، داوران و یا حتی کارفرمایان در دسترس باشد. خواندن مطالعات پیشین میتواند به شما در انتخاب دامنه موضوعی که قصد دارید برای انجام پروپوزال کارشناسی ارشد علوم تربیتی انتخاب کنید، کمک کند. در نهایت هم میتوانید در مورد ایدههای موضوع پروپوزال، با همکلاسیهای خود صحبت کنید.
تعیین موضوع برای انجام پروپوزال علوم تربیتی
از مهمترین دغدغههای دانشجویان دوره کارشناسی ارشد و دکتری، انتخاب موضوعی برای پروپوزال است که ارزش مقاله شدن و چاپ شدن در مجلههای معتبر علمی دنیا از جمله ISI و همچنین امکان ارائه در کنفرانسهای بینالمللی را داشته باشد. انتخاب موضوع که یکی از مهمترین مراحل انجام پروپوزال علوم تربیتی است باید به گونهای باشد که در طول مدتی که دانشجو برای تهیه آن وقت و هزینه صرف میکند، بیفایده نباشد. بلکه باعث افزایش تجربه او شده و رزومه علمی او را پربارتر مینماید.
بدون مشخص کردن عنوان تحقیق، مسلما هیچ پژوهشی قابل اجرا نخواهد بود. عنوان یا موضوع پژوهش در واقع مسیر و طرح نهایی یک تحقیق را برای شما مشخص میکند. از طرفی همانطور که گفتیم بهترین کار در انتخاب موضوع این پروژهها، در نظر گرفتن علاقه خود در انتخاب موضوع است. این موضوع هم به این دلیل است شما خسته نمیشوید و وقت بیشتری را صرف آن میکنید.
موضوعات پیشنهادی در انجام پروپوزال ارشد علوم تربیتی و انجام پروپوزال دکتری علوم تربیتی، شامل موارد زیر هستند:
- آسیبشناسی و جرمشناسی بزهکاری زنان و درمان آن
- ارتباط بین منبع کنترل درونی و بیرونی سندرم فرسودگی شغلی
- بررسی ارتباط میان استرسهای روزانه دانشجویان و سلامت عمومی آنها
- ارتباط روش فرزندپروری والدین با کمرویی دختران
- بررسی انواع و میزان اختلالات رفتاری در بین دانشآموزان دختر و پسر
- تاثیر آموزش مهارتهای ارتباطی در افزایش سلامت روانشناختی دانشآموزان مراجعهکننده به مشاورین مدارس
- رابطه میان سبکهای شناختی و راهبردهای شناختی و فراشناختی با عزت نفس
- عوامل موثر بر تنیدگی و رابطه آن با پیشرفت تحصیلی
- بررسی رابطه سبکهای دلبستگی و کاهش علائم افسردگی
- تاثیر آموزشهای مهد کودک بر رشد مفهومسازی کودکان
- بررسی تاثیر انگیزههای درونی بر موفقیت تحصیلی دانشجویان
- تاثیر رنگها بر روی یادگیری و آموزش کودکان مقطع اول ابتدایی
- بررسی تحلیلی جرم جعل در قوانین ثبتی
- پروپوزال بررسی عوامل موثر بر انگیزش کارکنان آموزش و پرورش از دیدگاه مدیران نظام آموزشی
- فواید برگزاری دورههای آی تی برای آموزش معلمان
- بررسی تاثیر نگرشهای صمیمانه والدین بر تایید و عزت نفس فرزندان مقطع سوم دبیرستان
- مطالعه تاثیر ورزش بر روی استرس دختران دانشجو
- رابطه افسردگی و انحرافات اجتماعی در بین دانشجویان
- تاثیر بازیهای رایانهای خشن بر پرخاشگری دانش آموزان مقطع ابتدایی
- رابطه میان اختلالات شناختی و جهتهای مذهبی در بین دانشجویان
- بررسی رابطه بین افسردگی و ایدز در بین جوانان دختر و پسر حدود 20 تا 22 ساله
- رابطه میان هوش هیجانی و رضایتمندی زناشویی
قالب نوشتن پروپوزال علوم تربیتی در مقاطع ارشد و دکترا
چگونه پروپوزال ارشد و دکتری علوم تربیتی بنویسیم؟ این پرسش بسیاری از دانشجویان و پژوهشگران است. در پیشنهاد طرح تحقیق یا همان انجام پروپوزال علوم تربیتی، اهداف، سوالات و فرضیهها، ویژگیهای روش اجرای تحقیق، زمان و هزینههای لازم برای اجرای طرح تحقیق باید به گونهای روشن و قانعکننده بیان شوند. پژوهشگر در نوشتن پروپوزال کارشناسی ارشد و دکتری علوم تربیتی باید نهایت تلاش خود را به عمل آورد تا داوران طرح به سهولت به هدف پژوهش و ضرورت اجرای آن با توجه به طرح پیشنهادی پی ببرند.
اما پیش از انجام یک پروپوزال proposal ارشد علوم تربیتی، پژوهشگر مشخصات خود را که شامل نام، نام خانوادگی، شغل، سمت فعلی، درجات علمی، سوابق تحصیلی، فعالیتهای پژوهشی و سوابق شغلی و همچنین مشخصات همکاران اصلی طرح که شامل نام، شغل، درجه علمی و نوع همکاری میشود را باید به صورت طبقهبندی شده و در قالب و فرمتی در ابتدای پروپوزال بیاورد.
در انجام proposal علوم تربیتی، اجزای یک پروپوزال ارشد و دکتری رشته علوم تربیتی شامل موارد زیر است:
- عنوان
- ضرورت و اهمیت تحقیق
- طرح مساله
- شناسایی و بیان مساله
- اهداف تحقیق
- سوالات تحقیق
- فرضیات تحقیق
- پیشینه تحقیق
- روش تحقیق
- ابزار اندازهگیری تحقیق
- جامعه آماری
- حجم نمونه
- تجزیه و تحلیل دادهها
- شرح چارچوبهای نظری تحقیق
- بودجه و خدمات
- فهرست منابع و ماخذ تحقیق
عنوان انتخابی برای انجام پروپوزال کارشناسی ارشد علوم تربیتی
بعد از آنکه پژوهشگر موضوع تحقیق را با توجه به علاقه، توانایی خود، بدیع بودن، قابل پژوهش بودن، اهمیت و اولویت داشتن و در دسترس بودن منابع اطلاعاتی و مالی موضوع انتخاب نمود باید این موضوع را با یک عنوان که دربرگیرنده تمام موضوع تحقیق باشد، بیان نماید. عنوان تحقیق هم به فراخور نوع تحقیق که میتواند بنیادی و یا کاربری باشد، باید در عین خلاصه بودن دقیقا بیان نماید که در زمان تحقیق چه متغیرهایی بررسی خواهد شد. همچنین میبایست جامعه تحقیق، زمان و مکان تحقیق در عنوان کاملا مشهود باشد.
به عنوان مثال میتوانیم به موارد زیر اشاره کنیم:
- بررسی رابطه فقر و افت تحصیلی دانشآموزان دوره ابتدایی محمدآباد در طی سال تحصیلی 84 تا 85 همانطور که مشاهده میکنید دوره تحصیلی، زمان و شهر که جامعه تحقیق میباشد، متغیرها نیز فقر و افت تحصیلی هستند که در عنوان فوق به طور کامل مشهود است
- میتوان به سراغ موضوعات اجتماعی هم رفت. به عنوان مثال شناسایی روند گرایش جوانان شهر اصفهان نسبت به مشاغل مختلف طی دو دهه گذشته. در این عنوان نیز فاکتورهایی مانند زمان، جامعه و متغیر به طور کامل مشهود است.
علاوه بر انجام پروپوزال علوم تربیتی، شما میتوانید انجام پایان نامه علوم تربیتی خود را هم به کارت پروژه بسپارید.
بررسی متغیرها در انجام پروپوزال دکتری علوم تربیتی
در نگارش پروپوزال علوم تربیتی و ویرایش آن لازم است متغیرها نیز به طور خلاصه بیان شوند. متغیرها را میتوانیم از نظر ماهیت مقادیر به دو دسته متغیرهای کیفی( یا مقولهای شامل حالات گوناگون یک ویژگی) مانند مذهب، شغل، گروه خونی و سایر موارد دانست. متغیرهای کمی ( متغیرهایی که جهت اندازهگیری آنها میتوان اعداد را به وضعیت آزمودنی و طبق قاعدهای مشخص تعیین کرد. این متغیرها نیز به طور کلی به دو نوع متغیر کمی گسسته مانند تعداد فرزندان و تعداد کتابها و همچنین متغیر کمی پیوسته مانند قد و وزن تقسیمبندی میشوند.
ضرورت تحقیق در انجام پروپوزال علوم تربیتی
پژوهشگر تحقیقی را انتخاب میکند تا بتواند ماهها برای آن وقت صرف کند. در نتیجه باید به موضوعی که انتخاب میکنید، علاقهمند باشید. همچنین بهتر است مواردی مانند بدیع بودن، پژوهشپذیر بودن، اهمیت و اولویت، توانایی پژوهشگر، تامین منابع مادی و اطلاعاتی، به صرفه بودن و سایر موارد را به دقت توجه کند و با توجه به موارد ذکر شده پروپوزال خود را تکمیل نماید. طی این مرحله پژوهشگر باید ضرورت و اولویت انجام این تحقیق را برای مخاطب خود روشن نماید.
جایگاه طرح مساله در انجام پروپوزال رشته علوم تربیتی
سومین موردی که باید در نگارش پروپوزال علوم تربیتی به آن توجه داشته باشید، طرح مساله است. پژوهشگر در این قسمت باید بکوشد سوالات وسوسهانگیزی به سوی تحقیق جذب نماید و بتواند ذهن مخاطب را از امور بدیهی و همیشگی دور سازد و چالشی را در ذهن او ایجاد کند.
شناسایی و بیان مساله در انجام پروپوزال ارشد علوم تربیتی و دکتری
در مرحله شناسایی و بیان مساله انجام پروپوزال علوم تربیتی، پژوهشگر زمینهای را به تصویر میکشد که در آن مساله رخ داده است. همچنین در این مرحله ویژگیهای مساله، گستردگی و علل احتمالی بروز آن نیز شناسایی میشوند. شاید بیان یک مساله روشن، دقیق و قابل اجرا، سختترین مرحله یک تحقیق شناخته شود. زیرا باید بتواند به خوبی اهمیت مساله، تحدید مساله در یک زمینه تخصصی، اهداف کلی در مورد تحقیقات صورت گرفته و چارچوبی را برای ارائه نتایج تحقیق بیان کند.
اهداف تحقیق در انجام پروپوزال کارشناسی ارشد علوم تربیتی
در اجرای پژوهشهای علمی پس از بیان مساله، پژوهشگر قصد خود را به صورت عملیاتی از طریق مشاهدههای عینی قابل دستیابی، بیان میکند. در بعضی از تحقیقات محقق به جای طرح سوالات پژوهشی یا فرضیه، تنها به بیان هدف میپردازد. به عنوان مثال هدف یک تحقیق را میتوانیم به این صورت بیان کنیم: مشخص کردن سیر تحول آموزش فنی و حرفهای در ایران. به منظور بیان هدف باید از یک کنشی استفاده کرد. در مثال بالا مشخص کردن نیز به عنوان یک فعل کنشی مورد استفاده قرار گرفته است. اما هدفی که در بالا ذکر شد، باید در اهداف جزئی متبلور شود.
به طور مثال میتوان با توجه به ابعاد مساله، اهداف جزئی زیر را در نظر گرفت:
- چگونگی پیدایش آموزش و پرورش در ایران
- رابطه آموزش فنی حرفهای با سایر آموزشهای رسمی کشور
سوالات تحقیق در انجام proposal علوم تربیتی
مساله تحقیق میتواند در مطالعات کیفی و کمی به صورت سوال بیان شود و غالبا شکل سوالی بیان مساله اولویت دارد زیرا ساده و گویا است و پژوهشگر را به سمت پاسخ دادن به این دست سوالات سوق میدهد. سوالات تحقیق را عمدتا میتوانیم به سه دسته سوالات توصیفی، رابطهای و تفاوتی تقسیم کنیم.
فرضیات تحقیق در نگارش پروپوزال کارشناسی علوم تربیتی
فرضیات تحقیق در واقع حدس و گمانهای خرمندانهای است که پژوهشگر در مورد روابط دو یا چند متغیر تحقیق خود دارد. فرضیات تحقیق باید به صورت خبری بیان شود و نشاندهنده نتایج مورد انتظار از تحقیق باشد. به عنوان مثال بین مفهوم خود و پیشرفت تحصیلی، رابطه مثبتی وجود دارد. یک فرضیه هیچگاه اثبات یا باطل نمیشود، بلکه بر اساس دادههای به دست آمده تنها تایید یا رد میشود. فرضیهها به طور منطقی حدس و گمانهای احتمالی هستند و شواهد تجربی پژوهشگر را قادر میسازد تا به نتیجه برسد.
پیشینه تحقیق در انجام پروپوزال علوم تربیتی
به صورت کلی میتوان گفت پیشینه تحقیق، نقد و بررسی دانش و اطلاعات موجود درباره موضوع تحقیق مورد نظر است. اگر این نقد و بررسی به درستی انجام شود، به بیان مساله کمک فراوانی خواهد کرد. به صورت کلی 4 هدف از نگارش پیشینه تحقیق وجود دارد.
این 4 هدف عبارتند از:
- تعریف و تحدید مساله
- قرار دادن یافتههای تحقیق در چارچوب تحقیقات قبلی
- پیشگیری از دوبارهکاری
- انتخاب روشها و ابزار اندازهگیری دقیقتر
روش تحقیق در انجام پروپوزال علوم تربیتی
اصولا در تحقیقات مرتبط با علوم تربیتی ما با دو رویکرد خردگرایانه و طبیعتگرایانه روبهبرو هستیم. حوزه علوم رفتاری، از جمله روانشناسی و علوم تربیتی، انتخاب رویکرد انجام یک پژوهش بر اساس جهانبینی است. رویکرد خردگرایانه یعنی واقعیت پدیدهای که فرد میتواند با استفاده از حواس خود آنها را تجربه کند. به عنوان مثال تاثیر رفتار معلم بر یادگیری دانشآموزان را میتوان بدون مطالعه سایر متغیرها که بر یادگیری دانشآموزان تاثیر میگذارند، بررسی کرد.
رویکرد طبیعتگرایانه نیز بر این فرض استوار است که واقعیت چیزی نیست که همه به طور یکسان آن را مشاهده کنند و تجربه مشابهی از آن به دست بیاورند. در نتیجه در درویکرد طبیعتگرایانه فرض اصلی مورد تاکید، آن است که واقعیت مورد مشاهده به تفسیر افراد و ذهنیت آنان بستگی دارد.
اهمیت ابزار اندازهگیری در نوشتن و ویرایش پروپوزال ارشد و دکتری رشته علوم تربیتی
ابزار اندازهگیری در انجام پروپوزال علوم تربیتی شامل پرسشنامه، مصاحبه، مشاهده، مقیاسهای اندازهگیری، نگرشها، آزمونهای روانی و همچنین قابلیت اعتماد ابزار اندازهگیری میشود. پرسشنامه یکی از ابزارهای متداول تحقیق است و روشی مستقیم برای کسب دادههای تحقیق به شمار میآید.
با مصاحبه امکان برقراری تماس مستقیم با مصاحبهشونده فراهم میشود و با این کار میتوان به ارزیابی عمیقتری از ادراکها، نگرشها و علایق پرداخت. مقیاسهای اندازهگیری نگرشها، از جمله ابزارهای گردآودری داده در تحقیقات علوم رفتاری است. این مقیاسها برای سنجش نگرشها، قضاوتها و سایر ویژگیهایی است که به آسانی قابل اندازهگیری نمیباشند.
جامعه آماری در انجام پروپوزال نویسی رشته علوم تربیتی
یک جامعه آماری عبارت است از مجموعهای از افراد یا واحدها که دارای حداقل یک صفت مشترک باشند. به طور معمول در هر تحقیق جامعه مورد بررسی، یک جامعه آماری میباشد که پژوهشگر مایل است درباره متغیرهای آن مطالعه کند. به عنوان مثال اگر پژوهشگری مایل است درباره مشکلات اجتماعی اقتصادی دانشجویان ایران تحقیق کند، جامعه آماری مورد بررسی شامل تمام افرادی است که در نظام آموزش عالی ایران در یک مقطع زمانی مشخص ثبتنام کردهاند. جامعه آماری باید جامع باشد. یعنی چنان باشد که از نظر زمانی و مکانی همه واحدهای مورد مطالعه را در بر بگیرد.
حجم نمونه در انجام پروپوزال کارشناسی ارشد علوم تربیتی
به منظور گردآوری دادههای مورد نیاز درباره افراد جامعه میتوان از یکی از روشهای سرشماری و نمونهگیری کمک گرفت. در سرشماری با استفاده از شمارش کامل، از هر یک از افراد جامعه، دادههای مورد نظر گردآوری میشود. نمونهگیری هم خود به انواع تصادفی ساده، سیستماتیک، طبقهای، خوشهای و چندمرحلهای تقسیمبندی میشود.
شرح چارچوبهای نظری تحقیق در انجام پروپوزال دکتری علوم تربیتی
نظریه در واقع واقعیتهای موجود در قضایا را روشن میکند؛ به این معنا که قضایا به کمک دادههای واقعی تجربی و در دنیای واقعی قابل آزمون است. در اغلب تحقیقات، روشهای تجزیه و تحلیل، زمانی مناسب است که یافتهها را در جهت نظریههای تدوین شده هدایت کنید. ضرورت دارد پژوهشگر، نظریه دانشمندان و پژوهشگرانی را که متناسب با موضوع تحقیق است در طرح تحقیق بیان نماید و تا پایان تحقیق خود در چارچوب نظریه قدم بردارد.
بودجهبندی و خدمات در انجام پروپوزال رشته علوم تربیتی
در این قسمت پژوهشگر باید با توجه به تعداد پرسنل، نوع مسئولیتی که هر کدام بر عهده دارند، کل ساعات کار و میزان ساعات کاری نیروی انسانی برای اجرای طرح، تدارکات، وسایل و تجهیزات اساسی را مشخص کرده و بر همین اساس هزینه طرح را برآورد کند و سپس آن را به صورت طرح پیشنهادی برای درخواست اعتبار پژوهشی به سازمان تامینکننده اعتبار ارائه کند.
فهرست منابع و ماخذ در پروپوزال علوم تربیتی
لازم است خاطر نشان کنیم که کلیه منابع مورد استفاده در تهیه طرح پیشنهادی یا همان پرپوزال مانند کتابها، طرحهای پژوهشی، پایاننامههای دانشجویی، مقالات، مجلات و گزارشهای علمی باید در انتهای پرپوزال رشته علوم تربیتی، فهرست شوند.
شما میتوانید مشاوره انجام پروپوزال علوم تربیتی از جمله مشاوره انجام پروپوزال ارشد علوم تربیتی و مشاوره انجام پروپوزال دکتری علوم تربیتی خود را به متخصصان تزمن در همین حوزه بسپارید. برای این کار کافی است سفارش پروپوزال علوم تربیتی خود را در تزمن ثبت کنید. علاوه بر مشاوره انجام پروپوزال این رشته، موسسه تزمن امکان مشاوره انجام پروپوزال در تمامی رشته ها و گرایش ها را برای دانشجویان عزیز فراهم کرده است.